woensdag 28 december 2011

Boekbespreking




Kris vroeg me of ik een leuk boek  
wilde bespreken (op haar blog) over bijvoorbeeld artjournaling...
Nou leuke boeken genoeg maar welke zal ik kiezen?
Mijn collega Petra heeft laatst
'the Usborn Complete Book of Art Ideas' aangeschaft,
een super leuk boek wat je heel goed kunt gebruiken voor je Art Journal!


Het is een boek waar vanallesennogwat in staat;
collage-techniek, doodletekenen, met inkt en ecoline, waterverf,
stempelen, rubbings, zout-techniek, oliepastelkrijt, etc.

Er worden allerlei technieken uitgelegd, geëxperimenteerd met materialen,
en ideeën aangedragen.
echt heel leuk om zelf mee aan de slag te gaan!

Dat heb ik dus ook gedaan; ik heb twee voorbeelden met elkaar gecombineerd;
 Patronen maken met waterverf
en plastic huishoudfolie, en dieren tekenen:
 

Je papier nat maken en er met waterverf kleur op aanbrengen,
In vakken die op elkaar aansluiten.
zorg dat je de folie er nog op kunt leggen voordat de verf droog is.



Met je vingers ga je nu het folie in vormpjes duwen waarbij
je er voor zorgt dat de kleuren in elkaar overlopen.
laat het nu goed drogen, pas als de verf helemaal droog is het folie verwijderen.


Je ziet nu het patroon van de vormpjes op het papier,
maak ze met waterverf donkerder van kleur....
In het boek staat ook beschreven hoe je dieren kunt tekenen.
ik heb een kikker, vis en libelle gemaakt:




Ik heb nog wat extra visjes getekend


Nadat ze goed gedroogd waren heb ik ze uitgeknipt
(met een witte rand erom) en op de waterverfachtergrond gelegd.
Even vastplakken en dit is het resultaat:


zelf vond ik het mooi om met een dikke stift er nog een zwart randje om te tekenen,
maar dat kun je zelf natuurlijk bepalen!

Dit zijn maar 2 pagina's uit dit geweldige boek.
Als je weet dat het boek bijna 300 pagina's heeft,
dan heb je wel door dat ik nog wel even vooruit kan : )

Het ISBNnr. is: 978-1-4095-1426-8
het is geschreven door Fiona Watt
en kost ongeveer 25 euro.

11 opmerkingen:

  1. wat leuk om zo te experimenteren met verschillende materialen die je toch wel in huis hebt. Mooi kleurgebruik! Echt leuk, bedankt voor de tip (en het boek dus)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk..! Zo mooi gemaakt met al die frisse kleurtjes, Maaike.
    Ik zou het textiel eens wat meer moeten loslaten en experimenteren met verf..
    Dit boek lijkt me een goeie impuls te geven.
    Bedenk me opeens dat hier op de plank ook nog zo'n mooi boek staat, het heet "eindeloze creativiteit" en is van Mary Todd Beam. Ken je het?
    Ik ga er eerst eens lekker in snuffelen, we hebben toch vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke techniek om eens te proberen, bedankt voor je uitleg!
    Groetjes Boukje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke techniek, ga het zeker eens proberen, groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een erg leuk boek!
    Heb net al twee bladzijdes gemaakt met deze techniek....nu wachten tot het droog is!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, wat heb je dat weer geweldig gemaakt! Gelukkig ben jij erg artistiek, dat gaat je zo af zonder al te veel moeite (mij zou het zo niet lukken). Ziet er super uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk geworden ! Ik heb een aantal van deze boeken. Word alleen al blij van het kijken erin. Erg leuke technieken en ook bruikbaar voor kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig kunstwerk zeg, met van die mooie kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er geweldig uit zeg!! Ik heb meteen het boek besteld en ben volger geworden van je blog!!
    Groetjes Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bol heeft het boek niet. Waar kan ik het kopen?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...